Wie een verzekering afsluit, betaalt naast de premie ook assurantiebelasting. Dit is een belasting die de overheid heft op vrijwel alle verzekeringspremies. De verzekeraar int deze belasting en draagt deze vervolgens af aan de Belastingdienst.
Het is belangrijk om te weten dat assurantiebelasting geen btw is maar een aparte heffing. Het staat volledig los van de omzetbelasting die je als ondernemer in je administratie verwerkt. Omdat de verzekeraar de belasting afdraagt, hoef jij hier als ondernemer niets mee te doen in je btw-aangifte. De premie inclusief assurantiebelasting is een zakelijke kostenpost.
Assurantiebelasting verwerken in je administratie
Wanneer je een verzekeringsfactuur ontvangt, staat daar de premie én de assurantiebelasting op. Omdat assurantiebelasting geen btw is en je deze niet kunt terugvorderen, boek je de factuur eenvoudig in als één totaalbedrag.
Je verwerkt dit totaal (premie + assurantiebelasting) en kiest daarbij het btw-tarief ‘Geen btw’.
Assurantiebelasting bij mijn klanten in rekening brengen
Er zijn enkele ondernemers die wel de assurantiebelasting willen doorberekenen aan de klant. Moneybird kan in dat geval de assurantiebelasting niet automatisch berekenen, maar je kunt dit wel zelf op de factuur vermelden op een extra factuurregel.
Je kunt het percentage in het veld voor het aantal zetten. Als je dan in het veld voor het bedrag het bedrag zet waarover het percentage berekend moet worden, maakt Moneybird de berekening automatisch.
Je kunt het beste een aparte categorie aanmaken voor de assurantiebelasting, zodat je via de rapporten makkelijk kunt zien om welke bedragen het gaat. De aanslag voor de assurantiebelasting die je moet afdragen kun je invoeren via het tabblad Inkomend.