De factuur is namelijk al in omloop en na het verwijderen, zal deze niet meer in je administratie staan. Dat kan vragen opleveren bij een eventuele controle door de Belastingdienst of verwarring bij je klant veroorzaken.
In plaats van de factuur te verwijderen, kun je de factuur het beste crediteren via de knop Extra > Dupliceer naar creditfactuur.
Als de oorspronkelijke factuur nog niet is betaald door je klant, kun je via de melding die na het verzenden boven de factuur verschijnt, de factuur en de creditfactuur tegen elkaar wegstrepen. Beide facturen krijgen dan de status 'Betaald'.
Als de oorspronkelijke factuur wel betaald is door je klant, maar had hij dat achteraf gezien niet gehoeven, dan kun je het bedrag terugstorten. De transactie van de terugstorting kun je vervolgens aan de creditfactuur koppelen.
Ten slotte: Het is wel mogelijk om een factuur te verwijderen als je zeker weet dat deze gemist kan worden, dit doe je via Extra > Verwijder factuur.
Facturen in bulk verwijderen
Het is niet mogelijk om meerdere verzonden facturen met één handeling te deactiveren of te verwijderen. Je kunt deze alleen per stuk verwijderen. Dit geldt ook voor periodieke facturen.
Conceptfacturen kun je wel in bulk verwijderen, deze hebben ook nog geen officieel factuurnummer. Een factuur krijgt pas een officieel factuurnummer als deze naar je klant verzonden wordt.
Externe facturen in bulk verwijderen
Je kunt alleen externe facturen in bulk verwijderen die de status 'Nieuw' hebben en nog niet zijn ingeboekt. Je kunt in de lijst van externe facturen de betreffende facturen aanvinken via de checkbox. Vervolgens kun je rechts onderin voor 'Verwijderen' kiezen.
Bij het verwijderen van meerdere externe facturen kan het een paar minuten duren voordat alle externe facturen verwijderd zijn. Ondertussen kun je gewoon doorwerken. Alleen externe facturen die nog niet ingeboekt zijn worden verwijderd.
Wanneer ze al verwerkt zijn, is het niet mogelijk om deze in bulk te verwijderen en zul je ze per stuk dienen te verwijderen.