Naar de hoofdinhoud

Factuurregels van inkoopfacturen of bonnen invullen

Vul factuurregels van inkoopfacturen in voor correcte boekhouding van kosten en btw-tarieven.

Deze week bijgewerkt

Bonnetjes en inkoopfacturen worden automatisch uitgelezen. Bedragen, contact, vervaldatum en btw staan al ingevuld. Zie je het bliksemicoon? Dan weet je dat dit automatisch is gebeurd. Klik op het potloodicoon om gegevens te bewerken. Controleer de gegevens en klik op ‘Akkoord’ om op te slaan.

Aantal

Hier staat hoeveel je hebt gekocht van de leverancier. Dat kan op verschillende manieren:

  • Getal: Vul een getal in, bijvoorbeeld 3, 1 x, 5 dozen of 14 m². Moneybird gebruikt het eerste getal als aantal.

  • Negatief getal: Gebruik een minteken (bijv. -2) om een negatief aantal in te voeren.

  • Percentage: Typ een percentage, bijvoorbeeld 50%, dan rekent Moneybird met de helft van het bedrag.

  • Tijd: Vul tijd in met uren:minuten, bijvoorbeeld 1:30 voor anderhalf uur. Dat telt als 1,5 keer het bedrag.

  • Leeg veld: Laat je het veld leeg, dan telt Moneybird één keer het bedrag.

Omschrijving

Hier wordt beschreven wat je hebt gekocht. De omschrijving verschijnt ook in rapporten, zoals de resultatenrekening

Periode

Onder de omschrijving kun de periode selecteren waar de kosten over gaan.
Bijvoorbeeld: een factuur in februari voor werk dat in januari is gedaan. Kies dan januari als periode. Als de periode over meerdere maanden gaat, verdeelt Moneybird de kosten automatisch over die maanden. Zo komt alles op de juiste plek in de resultatenrekening.

Bedrag en totaal

Bij bedrag staat wat één stuk kost. Moneybird rekent automatisch uit: aantal × bedrag = totaal. Het totaal wordt afgerond op twee cijfers achter de komma.

Btw-tarief, categorie en project

Hier wordt het juiste btw-tarief gekozen en de categorie en het project geselecteerd waarop je het bedrag wilt boeken.

Was dit een antwoord op uw vraag?